Beernem

15-04-10

Succesvolle Paastrofee, dank zij medewerkers

De jongste editie van de Paasmotorcross is uitgegroeid tot een waar succes. Dit is vooral te danken aan de toewijding en inzet van zo’n zeventig medewerkers van MC ’t Hoekske uit Oedelem, die samen met enkele Beernemnaren erin geslaagd zijn het onderste uit de kan te halen. Dit mondde uit in een schitterende organisatie.

motoRaphaël Sierens, organisator en grote stimulator achter het lokale motorcrossgebeuren, kan elk jaar rekenen op een schare vrijwilligers. “Een motorcross organiseren is een enorme klus”, opent Raphaël Sierens het gesprek. “Als het dan nog om een driedaagse gaat, komt er natuurlijk meer bij kijken. Traditioneel gaat de paastrofee door in de maand april. De administratieve voorbereiding begint reeds in de maand november van het jaar voordien. Er moeten aanvragen gericht worden aan diverse instantie om de nodige goedkeuringen te verkrijgen, materialen te bestellen en dergelijke. Begin januari is het dan de taak van de volledige bestuursploeg om nazicht te doen van alle materialen en navraag te doen aan alle medewerkers hoe en wanneer ze eventueel ter beschikking kunnen zijn in het paasweekend. Tevens worden er verschillende schetsen opgemaakt van de eventueel uit te tekenen omloop. De reclame voor de affiche wordt opgehaald, de affiche samengesteld, drukklaar gemaakt en verdeeld”, vertelt Sierens.

Springheuvels

Een motorcross zonder springheuvels is als een Parijs-Roubaix zonder kasseien. “Ongeveer een drietal maanden voor de organisatie worden de springheuvels aangelegd”, vervolgt Raphaël Sierens. “Hierdoor kunnen de springheuvels mooi hard worden en behouden ze hun structuur gedurende het volledige motorcross weekend. Ongeveer één maand voor de wedstrijd worden dan de aankondigingsborden uitgezet op de voorziene plaatsen die aangeduid werden door de officiële instanties. Veertien dagen voor de wedstrijden, worden de palen geslagen om de omloop uit te tekenen. De aanleg gebeurt één week voor de wedstrijden. Linten en koorden worden gespannen voor de veiligheid. Nadars zijn nodig om de mensen van het circuit te houden. In de aanloop naar de wedstrijden toe, moet er nog een grote feesttent worden opgebouwd”, legt Sierens uit.

Gemeentebestuur

“Daarna is het zoeken naar vrijwilligers om de uitbating en de bevoorrading in de feesttent ordentelijk te laten gebeuren. Werkploegen moeten actief blijven om herstellingen of aanpassingen aan de omloop uit te voeren. Een viertal zware tractoren dienden te worden ingezet om een parking te creëren voor mobilhomes en vrachtwagens. Dit alles is mogelijk dank zij de steun van onze piloten, die elk drie medewerkers leveren. Ook kunnen we rekenen op trouwe medewerkers, die ons al jaren bijstaan. Het gemeentebestuur van Beernem, stelt ook jaarlijks verschillende materialen en signalisaties ter beschikking van onze vereniging”, aldus Sierens, die het heel jammer vindt dat er toch nog mensen of zogenaamde crossliefhebbers zijn, die alles in het werk stellen om gratis binnen te geraken. Op 23, 24 en 25 april 2011 zullen de medewerkers opnieuw paraat staan voor de organisatie van de 36ste motorcross in onze regio. (Foto Sylveer)

18:28 Gepost door Reginald in Sport | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.